Vad tycker ni om offentliga uppgifter?

Hej!

Jag fick en kommentar om att "jag inte kan vara anonym om jag tänker påbörja uppbyggandet av ett nytt parti", och då bestämde jag för att inleda denna marknadsundersökning med att ifrågasätta offentliga uppgifter - offentlighetsprincipens delar om privatpersoners uppgifter till övriga privatpersoner. 

Sverige är idag öppet och fritt för vem som helst att hämta uppgifter om dig, när det gäller i stort sätt allt. Det är tydligen bara sjukjournalen som i många år ansetts viktig nog att sekretessbelägga, men så småningom kanske även den finns tillgänglig för allas beskådan. Jag hittade denna sida på internet:   

( här fanns förut en länk till en sida som jag hittade på internet - om hur lätt man tar reda på andras personuppgifter, men senare kände jag att jag inte vill bidra till att fler lär sig hur man gör )  

 -  det är skrämmande hur enkelt det verkar vara. Vill vi att vem som helst ska kunna läsa allt om oss? Att som vittne i en rättegång bli fullständigt utlämnad med alla sina privata uppgifter eller som misshandlad i ett förhållande, inte kunna fly någonstans just för att det är så enkelt att ta reda på alla uppgifter.

Jag skulle önska att det fanns en särskild myndighet i samröre med polisen och rättsväsendet som hanterade dessa uppgifter i Sverige och som bara sysselsatte sig med att granska och underhålla det registret. Jag skulle önska att privatpersoner inte kunde begära ut uppgifter om andra privatpersoner, utan att först kontakta en myndighet nära stående polisen och lämna alla sina personuppgifter och CV, samt en redogörelse som beskriver varför uppgifterna om den privatpersonen behövs. Utöver det ska även privatpersonen, som omfrågas, bli informerad om alla dessa uppgifter och varför de söks. Om privatpersonen inte vill lämna ut sina uppgifter till denna person, så ska denna privatperson ha rätten att säga nej och häva hela förfrågningen. Det är min förhoppning om framtiden. Det borde inte vara så lätt att  få tag i dessa ibland känsliga uppgifter.

När det gäller stat, polis och myndigheter, så får de gärna kontrollera mig från topp till tå, för jag har absolut ingenting att dölja. Den förstärkta FRA-lagen skrämmer inte mig, men jag tycker att det är synd att det har gått skrämselskott i hela Sverige, tack vare den. Jag tycker att det är synd att de väljer att förstärka den framför att fyrdubbla antalet poliser och säpo-agenter. Jag tycker att det är synd att vi många gånger löser brott i det nuvarande samhället tack vare video-upptagningar, mobil-kameror, foton och liknande, men jag är glad att de finns när de verkar för att lösa ett brott.

Frågan till alla är således om ni vill att alla och vem som helst, utan din vetskap, ska kunna hantera dina privata personuppgifter eller inte och om ett förslag om registrering av förfrågning och registrering av den som söker uppgifterna, samt en förfrågan till den omfrågade skulle tänkas vara ett önskemål runt om i landet?

Frågan till dig som anser att jag inte kan vara anonym är : Varför anser du att du behöver mina uppgifter och vad ska du göra med dem? Är det viktigt att veta vem det är som tycker något om den personen inte skadar någon, sviker någon, kränker någon eller något? Jag är tacksam för att du lämnar mig din åsikt och jag undrar bara hur du tänker i denna frågan.

Jag vill bara veta vad ni tycker om mina förslag - bra eller dåligt, och om ni tycker annorlunda, så vill jag gärna att ni hjälper mig utveckla det.

Tack, snälla ni, för hjälpen.

Med Vänliga Hälsningar: SO


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0